Zimowa, zmienna aura powoduje, że kierowcy muszą się zmagać z różnymi warunkami pogodowymi, a miesiące od grudnia do marca są najtrudniejszymi dla nich. Najgorszą natomiast ze wszystkich nawierzchni jest ta oblodzona. Szczególnie trudnym manewrem na niej jest hamowanie, a już zwłaszcza dla niedoświadczonych kierowców.
Przede wszystkim, aby dostosować jazdę do warunków, jakie panują na oblodzonej jezdni, trzeba się najpierw zorientować, że jedziemy po lodzie. Do bardzo wielu wypadków dochodzi, ponieważ kierowca widząc teoretycznie czarną nawierzchnię, nie zwalnia. By sytuacja stała się groźna wystarczy nawet niewielka warstewka lodu, która przy opadach śniegu, mgle lub po ciemku może być niedostrzegalna.
Jak poznać, czy się jedzie po lodzie?
Jeśli jadać zimą zyskujemy poczucie, że auto jak gdyby płynie po wodzie, a układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy niż normalnie. By się utwierdzić, najlepiej zacząć hamować. W autach z ABS-em pedał hamulca zacznie charakterystycznie pulsować, natomiast w innych modelach samochodów najprawdopodobniej zblokują się koła.
Jak jechać po lodzie?
Jeśli faktycznie poruszasz się po lodzie, zachowaj się do następujących wskazówek:
-
nie jedź nadmiernie szybko
-
nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy
-
nie przyśpieszaj lub nie zwalniaj nadmiernie dynamicznie
by uniknąć wpadnięcie w poślizg. Gdy się to już wydarzy, przede wszystkim nie należy wpadać w panikę i gwałtownie kręcić kierownicą.
Dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji jest delikatna kontra, polegająca na skręceniu przednich kół w stronę, w którą zarzuca tył samochodu. Manewru nie należy jednak wykonywać zbyt szybko ani za mocno.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Poślizg w aucie z napędem na cztery koła: auta te są dość odporne na wpadnięcie w poślizg, a wyjście z niego jest stosunkowo łatwe, wystarczy kontra kierownicą.
Poślizg w aucie z napędem na tylne koła: w tej sytuacji powinno pomóc bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra kierownicą.
Poślizg w aucie z napędem na przednie koła: odejmij gaz, a potem mocniej skręć kierownicą w stronę zakrętu.