– W najbliższym czasie zostanie ogłoszonych ponad 50 przetargów na ponad 700 km nowych dróg ekspresowych za 31 mld zł. Przetargi na drogi zostaną ogłoszone już teraz, aby szybko uruchomić pieniądze dla Polski z unijnego funduszu spójności na lata 2014-2020 – zapowiedział minister transportu Sławomir Nowak.
W tym roku w budowie będzie 706 km nowych dróg, z czego zostanie oddanych 401 km, w tym 126,3 km autostrad i 235 km dróg ekspresowych. Na początku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła już kilka przetargów, m.in. na odcinki drogi ekspresowej S8 w okolicach Warszawy. GDDKiA planuje kolejne inwestycje. Mają one pozwolić na płynne przejście do nowej unijnej perspektywy finansowej, która rozpocznie się w 2014 r.
Przypomnijmy, Rada Europejska podjęła już kluczowe decyzje w sprawie budżetu unijnego na lata 2014-2020. Po zatwierdzeniu ich przez Parlament Europejski Polska otrzyma 72,9 mld euro na realizację polityki spójności. Środki te będzie można zainwestować m.in. w budowę kluczowych połączeń drogowych tj. autostrad, dróg ekspresowych. – Rozpoczynamy nową perspektywę budżetu unijnego i do 2020 r. Polska domknie sieć autostrad i dróg ekspresowych. Główne ciągi dróg ekspresowych i autostradowych zostaną ukończone – obiecał minister.
Zapowiedziane przez ministra Nowaka 50 nowych przetargów na ponad 700 km nowych dróg ekspresowych dotyczyć będzie głównie brakujących odcinków dróg: S3, S5, S7, S8, S17 i S19. Przetargi dotyczyć będą odcinków: S3 na odcinku Sulechów-Lubawka, S5 Wrocław – Poznań i Mielno – Gniezno (docelowo do Bydgoszczy), S7 Olsztynek – Miłomłyn, S7 Nidzica-Napierki, S7 Radom-Sakrżysko-Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, Chęciny do granicy województwa świętokrzyskiego, odcinek krakowskiej drogi ekspresowej S7 Igołomska-Christo Botewa, S8 na odcinku Radziejowice-Paszków, S8 – granica województwa mazowieckiego – Zambrów, S17 Zakręt-Kurów, S19 – obwodnica Lublina.
Do 2020 r. długość autostrad ma wynosić około 2000 km, a dróg ekspresowych – około 5300 km (łączna długość dróg o najwyższym standardzie osiągnie zatem około 7300 km) – tak zakłada przyjęta w 2011 r. rządowa koncepcja rozwoju sieci drogowej w Polsce. W pierwszej kolejności ma być dokończony program budowy autostrad i dróg ekspresowych (A+S) oraz przebudowa pozostałych dróg.
Głównym założeniem resortu transportu na najbliższe lata jest planowanie inwestycji tak by powstały całe ciągi autostrad i dróg ekspresowych. Dlatego priorytetowa jest budowa dróg: A1 z Tuszyna do Pyrzowic, A2 do wschodniej granicy, S3 z Nowej Soli do granicy czeskiej, S5 z Poznania do Wrocławia, S6 ze Szczecina do Gdańska, S7 z Gdańska przez Warszawę i Kraków do Rabki, S8 z Wrocławia do Łodzi i z Warszawy do Białegostoku, S17 z Lublina do Warszawy i S19 na całej długości od granicy z Białorusią przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją.
Przypomnijmy, w 2012 roku otwartych zostało 706 km nowych dróg szybkiego ruchu, w tym 294 km autostrad i 330 km dróg ekspresowych. Mimo opóźnień i problemów z realizacją wielu inwestycji obecnie polska sieć dróg krajowych składa się m.in. z 1366 km autostrad i 1097 km dróg ekspresowych. Jak wynika z wyliczeń drogowców Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 został zrealizowany w ponad 60%.