Czy wiecie, że 28 lutego 2013 diesel obchodzi swoje 120 urodziny! W roku 1893 silnik wysokoprężny został opatentowany przez Rudolfa Diesla!
Rudolf Diesel był niemieckim konstruktorem, urodził się 18 marca 1859 roku, zmarł 29 września 1913 roku. Na studiach w Monachium Diesel podejmował pierwsze próby osiągnięcia wyników wyższych niż silniki napędzane parą. Dopiero w wieku 35 lat osiągnął sukces i opatentował swoją konstrukcję.
Jak działa Diesel?
Do komory spalania na początku wprowadzane jest powietrze, które zostaje podgrzane do temperatury zapłonu paliwa. Następnie jest ono mieszane z olejem napędowym, który wtryskiwany jest pod dużym ciśnieniem – w ten sposób mieszanka ulega spalaniu. Pierwsze silniki charakteryzowały się sprawnością na poziomie 25%, przy silnikach parowych, których sprawność wynosiła 10%, był to spory sukces.
Silniki typu diesel na początku używane były na statkach oraz w maszynach produkcyjnych. Z czasem technologię udoskonalono i silniki zaczęto stosować w samochodach. Pierwszym autem z silnikiem diesla był Mercedes 260D z roku 1936.
Twórca silnika wysokoprężnego zginął w roku 1913 podczas podróży statkiem – okoliczności wypadku do dzisiaj nie zostały wyjaśnione.