Wszyscy mniej więcej wiemy na jakiej zasadzie porusza się samochód, jak działa silnik itp. Jednak nie każdy z nas wie, czym jest koło dwumasowe, zwane inaczej zamachowym.
Koło dwumasowe to niezwykle istotna część sprzęgła, której zadaniem jest gromadzenie energii kinetycznej potrzebnej do wykonania suwów pomocniczych jednostki napędowej. Stosowane są w silnikach czterocylindrowych oraz większych. Składa się z dwóch kół zamachowych, które połączono przy pomocy tłumika drgań skrętnych. Pierwsze koło zamachowe zespolone jest z jednostką napędową, a drugie ze skrzynią biegów co umożliwia efektywne przekazywanie energii.
Za minimalizowanie wibracji odpowiedzialny jest tłumik drgań skrętnych, którego sprężyste elementy blokują przenoszenie drgań z silnika na skrzynię biegów. Niewątpliwymi zaletami koła dwumasowego jest zmniejszenie poziomu zużycia paliwa o około 5% w porównaniu do tradycyjnego koła zamachowego oraz wydłużenie okresu eksploatacyjnego skrzyni biegów i synchronizatorów.
W chwili obecnej każdy samochód, produkowany w Europie po 2006 roku posiada koło dwumasowe.