Państwowa Inspekcja Handlowa regularnie publikuje raporty o tym, gdzie lepiej nie tankować paliwa, ponieważ jest ono złej jakości. Niby wzrasta jakość paliwa, jednak nadal możemy się spotkać ze stacjami sprzedającymi „oszukane” paliwo, które nie za dobrze wpływa na nasz silnik.
Efekt zatankowania paliwa o nieprawidłowej jakości może być następujący: wzrost zużycia paliwa, pogorszenie stanu technicznego silnika, a w przypadku LPG uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów. Tankując następnym razem warto dobrze się zastanowić z jakiej stacji korzystamy, no chyba, że spieszno nam do mechanika…
Nieprawidłowości w sprzedawanym oleju napędowym to przede wszystkim niska temperatura zapłonu oraz niedotrzymanie limitu zawartości siarki – wahał się on od 12 mg/kg do 316 mg/kg przy normie max. 10 mg/kg. Norma dla temperatury zapłonu wynosi powyżej 55ºC – tymczasem na niektórych stacjach wynosiła mniej niż 40ºC. Oba te czynniki bardzo poważnie wpływają na żywotność naszego silnika a przede wszystkim na nasze zdrowie. Kiedy temperatura zapłonu jest zbyt niska, opary oleju mogą wybuchnąć podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku, natomiast zbyt duża ilość siarki przyczynia się do korozji silnika i zużycia jego niektórych elementów.
Obniżona jakość benzyny charakteryzuje się nieprawidłową prężnością par, co w konsekwencji – prowadzi do kłopotów z uruchomieniem silnika, a nawet jego unieruchomienia w efekcie tworzenia się korków parowych. Oprócz tego zauważalny jest problem z niską zawartością oktanów, które mają wpływ na większe spalanie.
Kierowcy posiadający samochody z instalacją gazową mają ten problem, iż w przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczą parametru badania działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.
Raport, który sporządziła Inspekcja Handlowa daje nam jasno do zrozumienia, gdzie w Polsce stacje paliwowe sprzedają kierowcą „oszukane” paliwo a tym samym narażają nas na niebezpieczeństwo. Największe odstępstwa od norm jakościowych gazu LPG stwierdzono w województwach: świętokrzyskim – 10,53 %, warmińsko-mazurskim 6,25 %, łódzkim – 4,35 % skontrolowanych stacji. Natomiast najwięcej odstępstw od wymagań jakościowych oleju napędowego oraz benzyny zanotowano w województwach: warmińsko-mazurskim 22,22 %, kujawsko-pomorskim 21,74 %, opolskim 16,67 %, śląskim 12,85 %.