Awarie i usterki mogą przytrafić się każdego dnia. Jeśli nie posiadamy gwarancji producenta, sami musimy wybrać mechanika – jak wybrać tego dobrego?
Usterki i awarie mogą zdarzyć się nawet w nowym aucie – jednak w takim wypadku właściciele mają tą przewagę, że mogą skorzystać z gwarancji producenta. Niestety większość Polaków nie może pozwolić sobie na taki komfort, bo statystyczny obywatel kraju posiada 13-14 letni samochód. Gdy przeciętnemu Kowalskiemu przytrafi się usterka musi on szukać pomocy sam – niestety nie każdy „specjalista” od napraw zna się na swoim fachu. Niektórzy mechanicy w Polsce nie posiadają odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia – ich znajomość fachu kończy się na odkręcaniu i przykręcaniu śrubek. Ponadto tacy „mechanicy” bardzo często chcą na nas zarobić i to całkiem sporo. Niestety warsztaty w Polsce nie cieszą się najlepszą opinią – dzisiaj podpowiemy Wam, jak wybrać dobrego i uczciwego mechanika, który naprawi nasze auto i nie zedrze z nas pieniędzy!
Oczywiście najlepiej korzystać z usług warsztatów, które polecają nam znajomi, niestety nie każdy posiadacz auta może liczyć na takie wsparcie, zatem pytanie brzmi jak rozpoznać specjalistę od „specjalisty”. Po pierwsze zwróćcie uwagę na sposób rozmowy – jeśli oddajecie auto do mechanika rozmowa powinna być rzeczowa, a specjalista powinien zadać kilka kluczowych pytań. Przede wszystkim powinien on dopytać się o przeszłość pojazdu, czyli eksploatacja, nasz styl oraz specyfika jazdy. Im bardziej szczegółowe pytania tym lepiej – tylko taka precyzja umożliwi ustalenie usterki oraz pozwoli mechanikowi przygotować plan jej usunięcia. Po takiej rozmowie, mechanik powinien przystąpić do pierwszych oględzin auta. Wszystkie te czynności powinny zakończyć się planem wymaganych prac, określeniem czasu realizacji oraz sporządzeniem kosztów (robocizna plus części zamienne).
Na co jeszcze należy zwrócić uwagę? Otóż, jeśli oddajemy auto z kluczykami do warsztatu koniecznie musimy sporządzi protokół, w którym zostanie opisany obecny stan auta wraz z uszkodzeniami, zawartością, stanem paliwa, aktualnym przebiegiem. Dlaczego warto sporządzić taki protokół? Czasami bywa tak, że oddajemy auto do warsztatu, a okazuje się, że przebieg na liczniku się zwiększył lub pojawiły się nowe usterki, zarysowania. W takim wypadku możemy podejrzewać, że auto było użytkowane przez mechanika lub jego pracowników, niestety bez dowodów, jakim jest protokół, nie udowodnimy winy takiego „specjalisty”. Ponadto w protokole warto uwzględnić planowany zakres prac oraz przybliżoną cenę usługi – pomoże nam taki zapis rozwiązać ewentualne spory. Oczywiście nie możemy zapominać, że czasami wstępna diagnoza może nie pokrywać się z rzeczywistością i usterki mogą okazać się poważniejsze. W takim przypadku prawdziwy mechanik przed podjęciem działań powinien skontaktować się z nami i poinformować o nowych kosztach.