Pewnie nie od dziś zastanawiacie się, gdzie producenci testują prototypy swoich aut – miejsca te ukryte są przed oczami wścibskich. Zdradzamy dla was kilka najciekawszych miejsc testowych w Europie.
Motoryzacyjne Strefy 51 rozsiane są po Europie – najwięcej jest ich w Niemczech. Podczas trwania testów prototypów nie ma mowy o wejściu na teren tych obiektów! Tajemnica jest pilnie strzeżona – pomóc w tym ma ochrona, wysokie płoty, zasieki i monitoring – można pomyśleć, że każda osoba, która się tam zakradnie podczas testów zapłaci za to życiem.
BMW – Miramas, Francja
BMW testuje swoje prototypy pomiędzy Awinion a Marsylią – obiekty znajdują się na 473 hektarach gruntów, na terenie znajdują się 52 km wyasfaltowanych, utwardzonych i luźnych nawierzchni. Tor to olbrzymi owal, który umożliwia przeprowadzanie testów przy dużych prędkościach. BMW wykupiło ten teren w oku 1986, na torze pracuje 328 osób. W ciągu jednej doby można przetestować nawet 250 samochodów, ponadto koncern sprawdza tutaj również swoje motocykle enduro.
BMW – Aschheim, Monachium
Nieopodal Monachium znajduje się niewielkie miasteczko Aschheim – to właśnie w okolicy tego miasta kryje się pilnie strzeżone miejsce przez BMW. Do samego toru nie można podjechać, ponieważ prowadzi do niego prywatna droga, a bezpośrednia okolica toru jest bardzo dobrze zabezpieczona – monitoring, wysoki płot. Większość zdjęć prototypów BMW pochodzi właśnie z tego miejsca, tor pozwala na testowanie elektronicznych urządzeń. Obiekty znajdują się na 67 hektarach, otwarte zostały w 1971 roku.
Fiat – Balocco, Włochy
Tor usytuowany jest w północnej części Włoch i zajmuje powierzchnię 350 hektarów. Początkowo tor służył do testowania prototypów Alfa Romeo, obecnie korzystają z niego wszystkie firmy grupy Fiat i nie tylko.
Bosch – Boxberg, Niemcy
W okolicy Boxberg i na znajdującej się w okolicy autostradzie A81 można praktycznie spotkać prototypy każdego koncernu. Bosch to firma, która współpracuje lub pracuje na zlecenie niemalże wszystkich z branży motoryzacyjnej. Sam tor jest nowoczesnym ośrodkiem, zajmuje powierzchnię 94 hektarów.
Continental – Hanower, Niemcy
Tor Contidrom jest oddalony do Hanoweru o 35 km i zajmuje 160 hektarów powierzchni. Na terenie obiektu znajdują się praktycznie wszystkie rodzaje podłoża. Zbudowany został w 1967 roku i ciągle jest modernizowany. Na torze rzadko widuje się prototypy – służy on raczej do testowania opon. Tor obsługiwany jest przez 60 osób. Ciekawostka: na torze sporo testów przeprowadza redakcja Auto Bild.
Opel – Dudenhofen, Niemcy
Właśnie to miejsce stało się torem testowym dla Opla – kompleks jest mocno chroniony, a okoliczny teren bardzo zalesiony. Ośrodek jest nietypowy, gdyż jest w kształcie koła, który liczy 4,4 km. Gdy akurat nie odbywają się testy prototypów, w tym miejscu organizowane są szkoły jazdy.
Volkswagen – Ehra-Lessien, Niemcy
Tor w Ehra-Lessien to jeden z najpilniej strzeżonych kompleksów testowych. Znajduje się tutaj jedyny 9 kilometrowy odcinek prosty, który pozwala podczas testów przekroczyć 400km/h. Właśnie w tym miejscu przeprowadzane były testy Bugatti Veyron. Drogi w ośrodku łącznie liczą 96 km, a sam tor istnieje od II wojny światowej.
Mercedes – Stuttgart-Unterturkheim, Niemcy
Tor Mercedesa znajduje się przy jego głównej siedzibie i obejmuje powierzchnię 8,6 hektara. Głównym zadaniem ośrodka jest sprawdzanie aut schodzących z taśmy, na końcu toru znajduje się łuk, którego ściana jest nachylona pod kątem 90%. W okolicy i na torze jeździ dużo prototypów.
Porsche – Nardo, Włochy
Nardo-Technikum von Prototipo to słynny owalny tor testowy – przygotowany z myślą o testach szybkości (nazywany najszybszym torem na świecie). Ośrodek został zbudowany w 1975 roku przez Fiata, zajmuje powierzchnię 700 hektarów, a sam owal liczy 12,5 km długości.