W Polsce mamby bardzo szeroki wachlarz ubezpieczeń do wyboru. W zależności od potrzeby możemy wybrać dowolne ubezpieczenia i zabezpieczyć auto przed zagrożeniami. Obowiązkowym ubezpieczeniem jest polisa OC, pozostałe ubezpieczenia to dodatkowe świadczenia, które możemy wybrać w zależności od potrzeby. Niestety problem z ubezpieczeniem pojawia się w momencie kolizji, kradzieży czy też uszkodzenia pojazdu. Czasami bywa tak, że ubezpieczyciel nie chce nam wypłacić odszkodowania – co zrobić w takim wypadku? Zapraszamy do lektury.
Ubezpieczenie
Kupując ubezpieczenie jesteśmy zobowiązani do regularnego opłacania składek. W umowie ubezpieczyciel zobowiązuje się do wypłacenia odszkodowania, jeśli wystąpi zdarzenie, które objęte jest odszkodowaniem. Niestety, czasami bywa tak, że towarzystwo ubezpieczeniowe odmawia wypłaty odszkodowania. Ubezpieczyciel może nam nie wypłacić odszkodowania, jeśli znajdzie nawet najdrobniejsze przesłanki, które eliminują nas z otrzymania świadczenia. Możemy albo w ogóle nie otrzymać odszkodowania albo otrzymać niepełną kwotę. Dlatego tak bardzo ważne jest bezwzględne przestrzeganie OWU, czyli Ogólnych Warunków Umowy. W przypadku OC warto posiłkować się również ustawą, które reguluje te obowiązkowe świadczenie. W skrajnych przypadkach może być tak, że pomimo przestrzegania przez nas punktów umowy oraz ustawy, możemy nie otrzymać odszkodowania. W takim wypadku mamy do wyboru kilka możliwości – pamiętajmy, jeśli uważamy, że nasze roszczenia mają podstawy to nigdy nie powinniśmy się poddawać.
Na jakiej podstawie wypłacane jest odszkodowanie?
Świadczenie odszkodowawcze wypłacane jest na podstawie roszczenia uprawnionego, które zawarte zostało z nim na podstawie ugody lub prawomocnego orzeczenia. Ubezpieczyciel po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego musi wyjaśnić okoliczności dotyczących jego odpowiedzialności i zobowiązany jest do sprecyzowania wysokości odszkodowania. Osoba ubiegająca się o tego typu świadczenie powinna być poinformowana przez ubezpieczyciela drogą pisemną. Taki dokument powinien zawierać odpowiednie uzasadnienie decyzji. Przy określaniu odszkodowania ubezpieczyciel może:
- przyznać odszkodowanie w całości,
- przyznać część odszkodowania,
- odmówić wypłatę odszkodowania.
Jeśli ubezpieczyciel uwzględnił roszczenia osoby uprawnionej to ma czas 30 dni na wypłatę odszkodowania.
Dlaczego ubezpieczyciel nie uwzględnił roszczenia?
Ubezpieczyciele niechętnie wypłacają odszkodowania, korzystają praktycznie z każdej okazji, aby obniżyć wysokość roszczenia. W Polsce najczęściej nie otrzymuje się odszkodowania z powodu m.in.:
- „rażącego niedbalstwa” – w Polsce jeszcze nikt nie sprecyzował tego terminu, co bardzo chętnie wykorzystują towarzystwa ubezpieczeniowe, ubezpieczyciel dowolnie interpretuje sobie tą definicję, oczywiście na niekorzyść osoby uprawnionej;
- kradzieży samochodu wraz z dowodem rejestracyjnym – dowód rejestracyjny to podstawowy dokument, który uwzględniają ubezpieczyciele;
- terminu zgłoszenia szkody – przekroczenie terminu określonego w OWU przekreśla szanse na otrzymanie odszkodowania, pod tym względem ubezpieczyciele są bardzo restrykcyjni;
- okoliczności, które są niezgodne z tymi przedstawionymi przez osobę uprawnioną – jest to bardzo absurdalny aspekt, gdyż ubezpieczyciel nie musi posiadać żadnych dowodów, żeby stwierdzić, iż podane przez osobę uprawnioną okoliczności są nieprawdziwe.
Niestety powyższe powody potwierdzają fakt, że towarzystwa ubezpieczeniowe mają stosunkowo wolną rękę w interpretowaniu zdarzeń – w szczególności wszystko interpretują na swoją korzyść. Dlatego tak bardzo często zdarza się, że osoba uprawniona otrzymuje niższą kwotę odszkodowania lub nie otrzymuje go w ogóle. Co zrobić w drugim wypadku?
Jeśli chcecie wiedzieć jak postępować w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania zapraszamy do naszego kolejnego artykułu, który pojawi się na naszym blogu już niedługo! W tym czasie zapraszamy do zapoznania się z ofertą firmy Selcar – najlepszy auto skup.